onsdag, november 10, 2010

En vanlig dag på buss 9

Jag tror jag har berättat för några av er om hur bussresorna fungerar här. För er som inte har hört det ska jag berätta hur dagens resa var. För det första så ska jag tydliggöra att alla åker inte buss här, utan det är ett färdmedel för människor som verkar antingen galna eller är fattiga.

Så fort jag klev på bussen så förstod jag att denna resa inte var ett undantag. Två fyllon satt och bråkade högt om något som hänt under dagen, vilket medförde att jag bytte plats och satte mig längre bak. Där satt ett par och bråkade istället, som slutade med att mannen i fråga bytte plats, vilket gjorde att kvinnan satt och skrek hans namn från bakre delen av bussen. När hon inte fick nån respons så började hon istället prata med den 12-åriga pojken bredvid henne.

De började diskutera vilka cigaretter som är bäst, vilket utvecklades till att han berättade om den avgiftning på 60 dagar för marijuana som han precis avslutat. Vilket föranledde till diskussionen om hur bra det hade varit om lagstiftningen ändrades och marijuana legaliserades... Pojken fortsatte med att berätta att hans mamma hade suttit i fängelse sen han var fyra, vilket fick den 15-åriga tjejen bredvid mig att berätta att hon är gravid och att hennes familj ska skicka henne till Illinois för att föda barnet hos sin mormor. Anledningen är för att komma ifrån pappan till barnet vilket gjorde henne väldigt ledsen för hon älskar ju verkligen honom...

20 min senare gick jag av, lite lagom chockad även fast jag borde vänja mig. Det var ju en helt vanlig dag på buss 9.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar