torsdag, december 16, 2010

Bisbee

Jag följde med en av mina kollegor igår som är ansvarig för kliniker och sjukhus i södra Arizona. Jag fick därför möjlighet att besöka Bisbee. Bisbee var under sina glansdagar den största staden i västra USA och är uppbyggd runt en stor koppargruva. Efter att guld hittades i San Francisco ändrades dock ordningen och San Francisco passerade och utgjorde därmed den största staden i väst.

Idag är Bisbee en attraktiv plats att bo på och har under en lång varit ett tillhåll för hippies. Staden kryllar av ateljéer och söta butiker där konstnärer ställer ut och säljer sina verk.

Det var spännande att få se en stad som utmärker sig lite från de andra städerna jag har besökt i Arizona. Arkitekturen var annorlunda jämfört med hur den är i tex Tucson och Phoenix, men å andra sidan går det inte att jämföra med tanke på hur "unga" de städerna är i jämförelse med Bisbee. Den här staden uppvisade mer av vilda västern eller i alla fall den bilden som jag har haft av städer i vilda västern. Dock såg jag till min besvikelse inte en enda cowboy.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar