torsdag, september 30, 2010

Torsdagkväll..

Är lite märkligt att jag är så många timmar efter er.. Ni är ju snart på väg upp och jag har inte ens gått och lagt mig.

Imorgon är det iaf dags för mitt första "outreach" möte. Detta äger rum i Phoenix, så imorgon bitti blir jag hämtad för en två timmars bilkörning genom öknen.

Det börjar klarna en aning över vad jag egentligen ska prestera under min termin här, vilket är väldigt skönt. Den grupp som jag har hamnat inom sysslar alltså med "outreach". Vilket lite kort innebär att den här gruppen inom ASHLine har som uppgift att nå ut till alla läkare på sjukhus och kliniker inom delstaten och informera om ASHLine. Syftet är att läkarna i sin tur ska ha i åtanke att i varje möte med patienter, diskutera tobaksanvändning och ifall det är så att patienten använder tobak så ska läkarna hänvisa patienterna till ASHLine. Därefter börjar arbetet med att med en coach och med mediciner lyckas bli rökfri.

Vad min roll kommer vara i det här har vi inte riktigt fastställt, jag har lite olika alternativ. Antingen skulle jag kunna utvärdera vissa saker inom verksamheten, eftersom jag fick veta idag att INGENTING utvärderas idag. Vilket egentligen är helt galet med tanke på hur stor verksamheten är här i Arizona.
En annan vinkel skulle kunna vara att skapa ett nytt "outreach" program för andra professioner inom hälsovården, eftersom det i nuläget enbart fokuseras på läkarkåren. En grupp som skulle kunna vara intressant att bjuda in i det här arbetet är exempelvis tandläkare.

Låter kanske inte så upphetsande för er, men jag är uppspelt i alla fall! :)


3 kommentarer:

  1. Du kanske kan göra en jämförande utvärdering av deras approach och min. Vem fick bäst resultat i förhållande till nedlagd tid och pengar? ;)

    SvaraRadera
  2. Låter bra att du kommit lite iordning, det känns bra för oss. Vi e på Ölands skördefest och äter massa god mat. Puss från oss

    SvaraRadera
  3. Ja, jag jag hörde att det var denna helg ni skulle åka. Vad kul för er! Hoppas ni får en underbar helg, hälsa dem andra! Puss

    Mattias, jag är inte helt med på ditt resonemang nu.??

    SvaraRadera