tisdag, november 02, 2010

Val

Idag har det mesta handlat om valet här i USA. Jag har under min första månad upptäckt vilken annorlunda valkampanj som drivs inför val här jämfört med hemma. Här handlar det mest om att prata illa om sin konkurrent och beskriva hur dumma förslag personen kommer med. Jag får aldrig veta något konkret vad personen står för och vilka frågor representanten värnar om. Det måste vara så svårt att välja! Jag diskuterar det här med min chef när vi sitter i bilen på väg mot dagens möten i Phoenix. Hon säger också att det är svårt och att man måste själv söka information men att man även som röstberättigad får en bok inför valet som ska hjälpa att sortera all information.

Jag får en väldigt målande beskrivning av republikanernas representant och deras politik vilket får mig att förstå var hennes sympatier ligger. Det är minst sagt ett intressant ämne att diskutera när man gör jämförelser mellan de olika länderna. För även om det finns att klaga på hemma vad gäller orättvisor och ojämlikhet så är det inte tillnärmelsevis så mycket som den orättvisa och ojämlikhet som finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar